$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - HBC - Reanimacja
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
HBC - Reanimacja
Autor Wiadomość
pablo19 
Tropiciel



Auto: '89 12V :P NO LPG
Pomógł: 54 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Mar 2005
Skąd: Warszawa
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 20:52   

Grześ napisał/a:
...
Aha - jak kogoś interesuje, to projekt prymitywnej płytki mogę dać. I ważna rzecz - trzeba przeciąć połączenie +12V od strony zasilania do wyjścia na dmuchawę, tam wstawiamy dławik.
To ja poproszę, może nawet nie tylko w swoim imieniu.
_________________
były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB <- złociutkie 8) razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 <- Ikona 8)
2.9 Team
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 20:52   

pandy napisał/a:
czestotliwosc przelaczania powinna byc miedzy 200 a 400Hz


Spróbuj sam, a się przekonasz ;-) !!! Ew. od razu 2-4 kHz ;-) !!!

A tak bez żartów - ja próbowałem od kilkunastu do ok. 200 Hz. Efekt, hmmm, "ciekawy" był :-D !

pandy napisał/a:
L4970 bo jego cena jest niezachecajaca


Ok. 40 zł - ale to cena za odrobinkę lenistwa ;-) !

pandy napisał/a:
sprawdzalem napiecie na wypietej wtyczce


Dlatego - CC mierzy napięcie wyjściowe, ja się wpinałem szpilką w kable. I jeszcze łączyłem równolegle odpowiedni rezystor, aby rezystancję wyjściową określić.

[ Dodano: |26 Lut 2014|, 2014 20:57 ]
pablo19 napisał/a:
Grześ napisał/a:
...
Aha - jak kogoś interesuje, to projekt prymitywnej płytki mogę dać. I ważna rzecz - trzeba przeciąć połączenie +12V od strony zasilania do wyjścia na dmuchawę, tam wstawiamy dławik.
To ja poproszę, może nawet nie tylko w swoim imieniu.


Proszę bardzo : http://complex.org.pl/HBC_BRD.pdf

Schemat i płytka są w Eaglu 6, też mogę udostępnić. Tylko pamiętaj - dławika i elektrolitu na schemacie nie ma, one są "w lufcie".
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Jankes
[Usunięty]

Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 21:20   

I tak nie wiem o czym Wy piszecie :P

A tak na serio jeśłi by ktos sie zajął robieniem takich HBC, to myśle ze byłoby wielu chetnych :)
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 21:26   

Jankes napisał/a:
I tak nie wiem o czym Wy piszecie :P


Eee tam, ściemniasz ;-)

Jankes napisał/a:
myśle ze byłoby wielu chetnych


Tak dla kilkunastu pewnie warto by było ładne płytki zapuścić.

Ja w tej "mojej" zrobiłbym małą zmianę - MOSfeta jednak nie w SMD, ale na radiator - on jest izolowany. Wtedy dioda nieco inaczej, może niekoniecznie SMD. Ale już np. przecięcie połączenia +12 wymaga pewnych umiejętności i narzędzi.

Poczekamy, może jakiś wiatr słoneczny załatwi kilka kolejnych HBC .. :-D !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 21:29   

Grześ napisał/a:
pandy napisał/a:
czestotliwosc przelaczania powinna byc miedzy 200 a 400Hz


Spróbuj sam, a się przekonasz ;-) !!! Ew. od razu 2-4 kHz ;-) !!!

A tak bez żartów - ja próbowałem od kilkunastu do ok. 200 Hz. Efekt, hmmm, "ciekawy" był :-D !


Jaki? jak mowie 200 - 400Hz bedzie jeszcze w obszarze nieslyszenia a juz odpowiednio wysoko by uniknac pulsowania.

Grześ napisał/a:

pandy napisał/a:
L4970 bo jego cena jest niezachecajaca


Ok. 40 zł - ale to cena za odrobinkę lenistwa ;-) !


Przede wszystkim L4970 jak wiesc gmina niesie jest malo odporny na katowanie i dlatego jego niska popularnosc...

Grześ napisał/a:

pandy napisał/a:
sprawdzalem napiecie na wypietej wtyczce


Dlatego - CC mierzy napięcie wyjściowe, ja się wpinałem szpilką w kable. I jeszcze łączyłem równolegle odpowiedni rezystor, aby rezystancję wyjściową określić.


Rozumialbym pomiar poboru pradu na boczniku coby wnioskowac na tej podstawie o stanie silnika (obciazeniu) ale moze chodzi tu o kontrole poprawnosci regulacji, nie wiem.
Tak czy siak wielkie dzieki Grzes za prace!
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 21:37   

pandy napisał/a:
200 - 400Hz bedzie jeszcze w obszarze nieslyszenia


Oj naprawdę spróbuj - mnie wyniki testu co najmniej zaskoczyły !!!!

pandy napisał/a:
L4970 jak wiesc gmina niesie jest malo odporny na katowanie i


Piętro niżej syn ma włączony non stop, do zasilania radia - ale na pewno nie jest przeciążony, i na pewno dobrze chłodzony. Te ok. 6A dmuchawy, to znacznie poniżej możliwości tego układu. Ale w sumie cena innych scalaków + parę dyskretnych elementów mocy jest niższa, ten L4970 jest dość starym układem.

pandy napisał/a:
moze chodzi tu o kontrole poprawnosci regulacji


Też mam takie wrażenie, jako że CC w sobie znany sposób potrafi błędy HBC pokazać :

07 Heater blower motor (HBM)

Heater blower control module

(HBC) defective or not connected
Carry out electrical checks

Może jednak po prostu wykorzystuje ten sygnał - trzeba by odpiąć i zobaczyć.

pandy napisał/a:
wielkie dzieki


Nie ma za co - lepiej żeby się za bardzo nie przydała :-D !!!
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 01:23   

Ekhm...400Hz niesłyszalne?
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 08:28   

trzypion napisał/a:
Ekhm...400Hz niesłyszalne?


Nie, krzywe Fletcher-Manson (albo podobne - https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours ) sprawdz - unikac trzeba glownie czestotliwosci pomiedzy 2 a 5kHz, dobry kandydat jest w okolicach 100 - 500Hz, pozniej tak ok 1.5kHz i pozniej powyzej 8kHz do ok 12kHz.

Zbyt mala bedzie powodowac pulsowanie momentu na wale - zbyt duza zwyczajnie grzanie uzwojen, sterowanie silnika DC nie ma wiekszego sensu bo wraz z spadkiem napiecia spada tez dostepny moment a jak struna napisal, zuzyte silniki maja wieksze opory wiec ich rozruch moze byc klopotliwy i trzeba byloby zrobic uklad startu albo kontrolowac predkosc obrotowa silnika (czy to przy pomocy czujnika czy BEMF).
Projekt wtedy robi sie strasznie skomplikowany i w praktyce trzeba juz uC co samo w sobie zle nie jest ale... moze faktycznie jakis maly uC w 8 nozkowej obudowie?

Czyli po mojemu jak ktos chce miec full wypas to uC, BEMF i zmienna czestotliwosc + PWM.

Da sie zrobic i nie bedzie drogo - ale ja najpierw wybiore analogowe rozwiazanie na jakims kontrolerku SMPS.

http://ww1.microchip.com/...otes/00905B.pdf
http://www.nxp.com/docume...ote/AN10513.pdf
http://dat.etsit.upm.es/~pabloj/motor.pdf
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/TND6041-D.PDF
http://ww1.microchip.com/...eDoc/41233B.pdf
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 09:46   

pandy napisał/a:
Nie, krzywe Fletcher-Manson (albo podobne - https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours ) sprawdz - unikac trzeba glownie czestotliwosci pomiedzy 2 a 5kHz, dobry kandydat jest w okolicach 100 - 500Hz, pozniej tak ok 1.5kHz i pozniej powyzej 8kHz do ok 12kHz.


He he fajna teoria, ale ... Popełniłeś mały błąd - zapomniałeś o harmonicznych. Naprawdę przetestuj, rezonowanie elementów silnika jest tak duże, że nawet mnie zaskoczyło !

pandy napisał/a:
zbyt duza zwyczajnie grzanie uzwojen


Nie - bo indukcyjność jest tak duża, że składowa zmienna w obwodzie silnika jest naprawdę mała.

pandy napisał/a:
Da sie zrobic i nie bedzie drogo


Nooo ;-)

pandy napisał/a:
analogowe rozwiazanie na jakims kontrolerku SMPS


Analogowe ??? ;-)

Ale ja może jeszcze raz napiszę - HBC ma za zadania po prostu sterować silnikiem, nie powodować hałasu bezpośrednio czy przydźwięku w radiu (!!!), no i nie psuć się ;-) !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 11:00   

Przepraszam, 440Hz to dźwięk A' - może ja się mylę, aczkolwiek to są częstotliwości podstawowe większości instrumentów muzycznych. Do tego przebieg prostokatny, więc masz ładne harmoniczne - 800, 1600, 3200 etc...
Według mnie to należałoby uciekać powyżej częstotliwości słyszalnych, szczególnie, że im wyżej, tym łatwiej odfiltrować.
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 11:04   

trzypion napisał/a:
że im wyżej, tym łatwiej odfiltrować


No, niby trochę łatwiej. Ale na elementach potem jajca smażyć można, straty na przełączanie rosną liniowo z częstotliwością.

Ale jak widzę, dużo tu teorii - i wierzcie mi, ja testowałem i 10 do 100 Hz, i 400 Hz, i kilka kHz ... i ... wybrałem ok. 18 kHz ;-) !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 12:36   

Grześ napisał/a:
trzypion napisał/a:
że im wyżej, tym łatwiej odfiltrować


No, niby trochę łatwiej. Ale na elementach potem jajca smażyć można, straty na przełączanie rosną liniowo z częstotliwością.

Ale jak widzę, dużo tu teorii - i wierzcie mi, ja testowałem i 10 do 100 Hz, i 400 Hz, i kilka kHz ... i ... wybrałem ok. 18 kHz ;-) !


Dudurudu ta wredna teoria bez ktorej swiat bylby taki piekny...

http://www.google.com/patents/US6674962
http://www.google.com/patents/EP2408109A1

IMHO odwrocone PWM tez moze ladnie dzialac.

A harmoniczne szybko maleja...
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 12:40   

pandy napisał/a:
ta wredna teoria


Widmo rozproszone .... Hehe ... znane z obchodzenia EMC :-D ! Ale obawiam się, że ... może jednak najpierw spróbuj. Masz procka pod ręką, to szybko zrobisz !

Wiem wiem - ja to już przerabiałem ....

pandy napisał/a:
odwrocone PWM


A co przez to rozumiesz ?
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
trzypion 
V6 Rulez!



Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy
Wiek: 53
Dołączył: 20 Lis 2012
Skąd: Zurych
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 16:11   

Widmo rozproszone, ładne etc, wymaga tylko generatora pseudolosowego... No to ja jednak wole zrobic to, co Grześ, czyli wyskoczyc na częstotliwości niesłyszalne. kiloherce to jeszcze nic strasznego dla współczesnych tranzystorów mocy.
_________________
502 122 688 - jak mogę, to pomogę.
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |27 Lut 2014|, 2014 16:38   

Grześ napisał/a:
pandy napisał/a:
ta wredna teoria


Widmo rozproszone .... Hehe ... znane z obchodzenia EMC :-D ! Ale obawiam się, że ... może jednak najpierw spróbuj. Masz procka pod ręką, to szybko zrobisz !

Wiem wiem - ja to już przerabiałem ....


Procki to moze mam ale nie mam silnika i tu klopot - samochod stoi 900km ode mnie...

Grześ napisał/a:

pandy napisał/a:
odwrocone PWM


A co przez to rozumiesz ?


Generalnie zmienia sie sposob w jaki porownuje sie wartosc licznika z wartoscia, LSB porownuje sie z MSB, LSB+1 z MSB-1 itd. Powoduje ze stan wyjscia zmienia sie czesciej i jest troche jakby przypadkowy. Poza tym mozna zastapic PWM DS, dac LUT by skorygowac nieliniowsoc wentylatora - mysle ze nie potrzeba plynnej regulacji predkosci obrotowej - wystarczy raptem 16 - 32 kroki.

http://alexandria.tue.nl/...ooks/458510.pdf strona 165 (ksiazkowa 144).

trzypion napisał/a:
Widmo rozproszone, ładne etc, wymaga tylko generatora pseudolosowego... No to ja jednak wole zrobic to, co Grześ, czyli wyskoczyc na częstotliwości niesłyszalne. kiloherce to jeszcze nic strasznego dla współczesnych tranzystorów mocy.


Ja nie mowie ze to problem dla drivera tylko ze potem walczy sie ciezko z zakloceniami i rosna straty w silniku.
A generator na LFSR w zupelnosci wystarczy by uzyskac to o czym mysle.
Ostatnio zmieniony przez pandy |27 Lut 2014|, 2014 20:35, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group