![Ford Scorpio Team Strona Główna](templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif) |
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
HBC - Reanimacja |
Autor |
Wiadomość |
Struna
![VIP](templates/subSilver/images/ranks/vip_161.gif)
![](images/avatars/7462444955204fa6fb6e70.jpg)
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 14:08
|
|
|
Co do szybkości rozpędzania w trybie AUTO - to jest zależne od odczytów tzw "discharge temp. sensors" czyli w praktyce czujniki temperatury na wylocie z układu, a czujniki te znajdują się w nawiewach na nogi - co wiec z tego wynika ?
Ano to, że jeśli ktoś ma ustawiony nadmuch na szybę, czy gdziekolwiek indziej z pominięciem nóg, to będzie się toto rozpędzać wieki, no bo nie "widzi" przyrostu temperatury.
Dodatkowo - po xx latach użytkowania na tychże czujnikach jest sporo syfu, co też prowadzi do zafałszowania oraz opóźnienia odczytów, co również sprowadza się do kwestii wolniejszego startu auto-nadmuchu.
No i jeszcze jedna sugestia - skoro już powstaje/powstał ( szacun Grzesiu ) układ zastępujący HBC, to warto by dodać mu taką funkcjonalność jak rozruszanie wentylatora.
Bardzo dużo usterek HBC spowodowana jest własnie leciwym już wentylatorem, który w zasadzie nie powinien wziąć więcej niż 6A ( wedle pomiarów Grzesia ) ale jednak po wielu latach pracy, taki wentyl przy rozruchu w zimie potrafi jednak sporo więcej prądu łyknąć, co dość niefajnie wpływa na żywot HBC.
Co więc zrobić - albo zapakowac nowy wentylator, no ale to koszta, plus jesli ma być po papiesku to kupa roboty, bo trzeba układ klimy rozpiąć. Jak mniej papiesko to można naciąć obudowę - jednak to też jakaś praca, no i koszt wiatraka pozostaje.
Druga opcja - ja takową uskuteczniałem ręcznie, może dlatego nigdy mi HBC nie padło. Otóż prawie nigdy nie ustawiałem pokrętła na AUTO przy pierwszym rozruchu ( no chyba, że mi się zapomniało ). Zazwyczaj starałem się wyłączyć całkiem nadmuch, a po odpaleniu auta dawałem na chwilę nadmuch na MAX, po to żeby własnie taki wiatrak "obudzić". Jak już się to zrobi to śmiało można zapinać AUTO i nie ma obawy o nadmierny prąd = przegrzanie HBC = jego przyśpieszony zgon.
No więc w takim układziku warto by zrobić takie "budzenie" z automatu. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 19:47
|
|
|
Struna napisał/a: | Dodatkowo - po xx latach użytkowania na tychże czujnikach jest sporo syfu, co też prowadzi do zafałszowania oraz opóźnienia odczytów, co również sprowadza się do kwestii wolniejszego startu auto-nadmuchu. |
Zgadza się, do tego ten czujnik wewnętrzny, z wentylatorkiem. Też się potrafi przytkać, i co gorsza, grzeją go lekko żarówy od panelu SATC.
Struna napisał/a: | po odpaleniu auta dawałem na chwilę nadmuch na MAX |
Czyli taki krótki kop po załączeniu ? Można spróbować elektrolit + parę drobiazgów, od +12V.
A co do dmuchawy - ja regularnie co roku smaruję łożyska. Olej pół na pół z naftą, strzykawka + rurka - owszem, większość się powylewa, ale łożyska przestają piszczeć no i rozruch jest 100% bezproblemowy. Niestety te spieki podsychają z czasem.
Aha - ten L4970 ma ogranicznik prądu na ok. 10A, więc w sam raz by się nadał. Niestety nie jest tani. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Struna
![VIP](templates/subSilver/images/ranks/vip_161.gif)
![](images/avatars/7462444955204fa6fb6e70.jpg)
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 22:50
|
|
|
To z wentylatorkiem to tylko dodatkowa kompensacja, główny pomiar robią czujki na wylocie w nogi.
I tak - chodzi o taki krótki kop na początku. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 07:24
|
|
|
Struna napisał/a: | To z wentylatorkiem to tylko dodatkowa kompensacja, główny pomiar robią czujki na wylocie w nogi. |
Z moich obserwacji wynika, że nagrzewanie się panelu powoduje konieczność przestawienia temperatury nawet o 2-3 stopnie ! Dopiero jak LEDy włożyłem zamiast żarówek - jest wyraźnie lepiej.
Struna napisał/a: | I tak - chodzi o taki krótki kop na początku. |
No to elektrolit do +, dioda i rezystor, no i strzykawka z olejem !!! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Struna
![VIP](templates/subSilver/images/ranks/vip_161.gif)
![](images/avatars/7462444955204fa6fb6e70.jpg)
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:19
|
|
|
Wszystko przed Wami, póki jeszcze Scorpio macie |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:33
|
|
|
Struna napisał/a: | Wszystko przed Wami, póki jeszcze Scorpio macie |
No właśnie - a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ??? |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Zysio
LKR 55077
![Power User](templates/subSilver/images/ranks/z_119.gif)
![](images/avatars/975569647527ff0af708b5.jpg)
Auto: '06 Citroen C8 2.0 HDi 136KM
Pomógł: 41 razy Wiek: 39 Dołączył: 08 Paź 2004 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:47
|
|
|
Chcesz zbanować pół FST? ;P |
_________________ Tomek (Żysio)
------------
Jest:
'06 Citroen C8 2.0 HDi
Było:
'03 Yamaha TDM 900
'99 W210 E430
'05 Volvo V70 2.4 D5
'88 2.9 V6 Ghia + LPG |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:58
|
|
|
Zysio napisał/a: | Chcesz zbanować pół FST? ;P |
Nieeee - w końcu podobno Ford kupił Volvo, a ci co Volvo kupili, sami siebie zbanowali !!! Słynna szwedzka jakość w pewnym momencie była górą nawet nad Alfą !!! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Struna
![VIP](templates/subSilver/images/ranks/vip_161.gif)
![](images/avatars/7462444955204fa6fb6e70.jpg)
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 13:42
|
|
|
Grześ napisał/a: | a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ??? | mogę łyknąć - bo jakoś tak dziwnie pusto |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 14:51
|
|
|
Struna napisał/a: | Grześ napisał/a: | a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ??? | mogę łyknąć - bo jakoś tak dziwnie pusto |
Nooo, byleś się nie przeliczył - jak ja, o 2 ... niestety czasami miękkie bereciki dodają ale nie ciepełka .... |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
pandy
![User10](templates/subSilver/images/ranks/100.gif)
![](http://nimga.com/m/7GTME.gif)
Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Gru 2006 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 16:04
|
|
|
Mnie wychodzilo ze tam nie ma sygnalu zwrotnego ale jest lokalna linia masy na sterowaniu podawana na wejscie razem z sygnalem sterujacym - ale pomierzylem to na swoim Scorpio bez podpietego HBC i sprawdzalem tylko ze linia ma polaczenie galwaniczne z masa...
Grzes zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525). |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 16:36
|
|
|
pandy napisał/a: | jest lokalna linia masy |
Na pewno nie - ta linia ma u mnie n kOmów do masy. I odrysowany schemat wyraźnie pokazuje, że tam wraca napięcie w przybliżeniu proporcjonalne do obrotów dmuchawy.
pandy napisał/a: | zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525) |
Owszem, najlepszy byłby IMHO L4970. Ale jak pisałem - miało być jak najprościej i najtaniej ! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
qhen
![User2](templates/subSilver/images/ranks/20.gif)
![](images/avatars/5047330153b2e6f3d5bde.jpg)
Auto: Toyota Avensis 2.0 D4D. 2015r/MK3 2.0 dohc
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lut 2011 Skąd: Zgorzelec
|
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 19:19
|
|
|
Grześ,
mi tam narazie dziala ale tak na wszelki wypadek to moze podaj jaki by byl koszt takiej reanimacji u Ciebie. a moze i sa inni chetni tylko sie wstydza |
_________________ Moje aukcje na allegro
http://allegro.pl/listing...172878&order=bd |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Grześ
![User9](templates/subSilver/images/ranks/90.gif)
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 19:53
|
|
|
qhen napisał/a: | Grześ,
mi tam narazie dziala ale tak na wszelki wypadek to moze podaj jaki by byl koszt takiej reanimacji u Ciebie. a moze i sa inni chetni tylko sie wstydza |
Wiesz, same części, to kilkanaścle zł. Trzeba (najlepiej samemu) płytkę wytrawić, no i ... Właśnie - najwięcej problemów jest z wywaleniem starych bebechów. Tak się zastanawiam - najwygodniej, to byłoby układ zmontować po prostu na zewnątrz, dać MOSfeta na radiator, całość ładnie zalać i kabelkami podłączyć. Tym bardziej, że i tak dławik + elektrolit się w środku nie mieszczą. Mosfet nie grzeje się zbytnio, kawałek blachy alu kilkanaście cm^2 by wystarczył.
Ja nie mam niestety czasu na zabawę w seryjne reanimacje, zrobiłem układ po to, aby sprawdzić prostą koncepcję regulatora na w sumie prostych i tanich elementach. No i jak toto odkłócić, bo reakcja zegarów na wersję podłączoną na żywca była iście dyskotekowa !
A jak komuś nie zależy na grzaniu, to proponuję ten "stary" układ na jednym MOSfecie - grzać się toto będzie, ale i reguluje, całkiem nieźle jak na taki prymityw. Sygnału zwrotnego w nim nie było, ale to 4 dodatkowe prymitywne elementy.
Aha - jak kogoś interesuje, to projekt prymitywnej płytki mogę dać. I ważna rzecz - trzeba przeciąć połączenie +12V od strony zasilania do wyjścia na dmuchawę, tam wstawiamy dławik. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
pandy
![User10](templates/subSilver/images/ranks/100.gif)
![](http://nimga.com/m/7GTME.gif)
Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Gru 2006 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 20:36
|
|
|
Grześ napisał/a: | pandy napisał/a: | jest lokalna linia masy |
Na pewno nie - ta linia ma u mnie n kOmów do masy. I odrysowany schemat wyraźnie pokazuje, że tam wraca napięcie w przybliżeniu proporcjonalne do obrotów dmuchawy.
|
Dziwne - no ale jak mowie sprawdzalem napiecie na wypietej wtyczce bo nie mialem jak wciac sie z koncowkami multimetru a nie chcialem rozwalac izolacji.
Grześ napisał/a: | pandy napisał/a: | zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525) |
Owszem, najlepszy byłby IMHO L4970. Ale jak pisałem - miało być jak najprościej i najtaniej ! |
Niekoniecznie z tym L4970 bo jego cena jest niezachecajaca a i dostepnosc mniejsza. Ale spoko - mi wychodzi ze powszechnie dostepny kontroler SMPS plus dyskretne tranzystory mocy jest najlepszy.
Poza tym mam wrazenie ze czestotliwosc przelaczania powinna byc miedzy 200 a 400Hz.
A i dodam ze mozna byloby pomyslec o jakiejs plytce w wiekszej ilosci z np http://smart-prototyping.com/PCB-Prototyping.html ceny i jakosc bardzo korzystne. |
Ostatnio zmieniony przez pandy |26 Lut 2014|, 2014 20:38, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |