$reply_topic_back Ford Scorpio Team :: Zobacz temat - HBC - Reanimacja
Ford Scorpio Team Strona Główna Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
HBC - Reanimacja
Autor Wiadomość
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 14:08   

Co do szybkości rozpędzania w trybie AUTO - to jest zależne od odczytów tzw "discharge temp. sensors" czyli w praktyce czujniki temperatury na wylocie z układu, a czujniki te znajdują się w nawiewach na nogi - co wiec z tego wynika ?

Ano to, że jeśli ktoś ma ustawiony nadmuch na szybę, czy gdziekolwiek indziej z pominięciem nóg, to będzie się toto rozpędzać wieki, no bo nie "widzi" przyrostu temperatury.

Dodatkowo - po xx latach użytkowania na tychże czujnikach jest sporo syfu, co też prowadzi do zafałszowania oraz opóźnienia odczytów, co również sprowadza się do kwestii wolniejszego startu auto-nadmuchu.

No i jeszcze jedna sugestia - skoro już powstaje/powstał ( szacun Grzesiu ) układ zastępujący HBC, to warto by dodać mu taką funkcjonalność jak rozruszanie wentylatora.

Bardzo dużo usterek HBC spowodowana jest własnie leciwym już wentylatorem, który w zasadzie nie powinien wziąć więcej niż 6A ( wedle pomiarów Grzesia ) ale jednak po wielu latach pracy, taki wentyl przy rozruchu w zimie potrafi jednak sporo więcej prądu łyknąć, co dość niefajnie wpływa na żywot HBC.

Co więc zrobić - albo zapakowac nowy wentylator, no ale to koszta, plus jesli ma być po papiesku to kupa roboty, bo trzeba układ klimy rozpiąć. Jak mniej papiesko to można naciąć obudowę - jednak to też jakaś praca, no i koszt wiatraka pozostaje.

Druga opcja - ja takową uskuteczniałem ręcznie, może dlatego nigdy mi HBC nie padło. Otóż prawie nigdy nie ustawiałem pokrętła na AUTO przy pierwszym rozruchu ( no chyba, że mi się zapomniało :) ). Zazwyczaj starałem się wyłączyć całkiem nadmuch, a po odpaleniu auta dawałem na chwilę nadmuch na MAX, po to żeby własnie taki wiatrak "obudzić". Jak już się to zrobi to śmiało można zapinać AUTO i nie ma obawy o nadmierny prąd = przegrzanie HBC = jego przyśpieszony zgon.

No więc w takim układziku warto by zrobić takie "budzenie" z automatu.
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 19:47   

Cytat:
Struna napisał/a:
Dodatkowo - po xx latach użytkowania na tychże czujnikach jest sporo syfu, co też prowadzi do zafałszowania oraz opóźnienia odczytów, co również sprowadza się do kwestii wolniejszego startu auto-nadmuchu.


Zgadza się, do tego ten czujnik wewnętrzny, z wentylatorkiem. Też się potrafi przytkać, i co gorsza, grzeją go lekko żarówy od panelu SATC.

Struna napisał/a:
po odpaleniu auta dawałem na chwilę nadmuch na MAX


Czyli taki krótki kop po załączeniu ? Można spróbować elektrolit + parę drobiazgów, od +12V.

A co do dmuchawy - ja regularnie co roku smaruję łożyska. Olej pół na pół z naftą, strzykawka + rurka - owszem, większość się powylewa, ale łożyska przestają piszczeć no i rozruch jest 100% bezproblemowy. Niestety te spieki podsychają z czasem.

Aha - ten L4970 ma ogranicznik prądu na ok. 10A, więc w sam raz by się nadał. Niestety nie jest tani.
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |6 Lut 2014|, 2014 22:50   

To z wentylatorkiem to tylko dodatkowa kompensacja, główny pomiar robią czujki na wylocie w nogi.

I tak - chodzi o taki krótki kop na początku.
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 07:24   

Struna napisał/a:
To z wentylatorkiem to tylko dodatkowa kompensacja, główny pomiar robią czujki na wylocie w nogi.


Z moich obserwacji wynika, że nagrzewanie się panelu powoduje konieczność przestawienia temperatury nawet o 2-3 stopnie ! Dopiero jak LEDy włożyłem zamiast żarówek - jest wyraźnie lepiej.

Struna napisał/a:
I tak - chodzi o taki krótki kop na początku.


No to elektrolit do +, dioda i rezystor, no i strzykawka z olejem !!!
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:19   

Wszystko przed Wami, póki jeszcze Scorpio macie :)
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:33   

Struna napisał/a:
Wszystko przed Wami, póki jeszcze Scorpio macie :)


No właśnie - a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ??? ;-)
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Zysio 
LKR 55077



Auto: '06 Citroen C8 2.0 HDi 136KM
Pomógł: 41 razy
Wiek: 39
Dołączył: 08 Paź 2004
Skąd: Warszawa
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:47   

Chcesz zbanować pół FST? ;P
_________________
Tomek (Żysio)
------------
Jest:
'06 Citroen C8 2.0 HDi
Było:
'03 Yamaha TDM 900
'99 W210 E430
'05 Volvo V70 2.4 D5
'88 2.9 V6 Ghia + LPG
 
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 09:58   

Zysio napisał/a:
Chcesz zbanować pół FST? ;P


Nieeee - w końcu podobno Ford kupił Volvo, a ci co Volvo kupili, sami siebie zbanowali :-D !!! Słynna szwedzka jakość w pewnym momencie była górą nawet nad Alfą !!!
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
Struna 



Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy
Wiek: 45
Dołączył: 22 Kwi 2004
Skąd: Kraków/Skawina
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 13:42   

Grześ napisał/a:
a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ???
mogę łyknąć - bo jakoś tak dziwnie pusto :)
_________________
www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR
 
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |7 Lut 2014|, 2014 14:51   

Struna napisał/a:
Grześ napisał/a:
a za posiadanie Volvo to czasem jakiś czerwony paseczek się nie należy ???
mogę łyknąć - bo jakoś tak dziwnie pusto :)


Nooo, byleś się nie przeliczył - jak ja, o 2 ... niestety czasami miękkie bereciki dodają ale nie ciepełka .... ;-)
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 16:04   

Mnie wychodzilo ze tam nie ma sygnalu zwrotnego ale jest lokalna linia masy na sterowaniu podawana na wejscie razem z sygnalem sterujacym - ale pomierzylem to na swoim Scorpio bez podpietego HBC i sprawdzalem tylko ze linia ma polaczenie galwaniczne z masa...

Grzes zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525).
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 16:36   

pandy napisał/a:
jest lokalna linia masy


Na pewno nie - ta linia ma u mnie n kOmów do masy. I odrysowany schemat wyraźnie pokazuje, że tam wraca napięcie w przybliżeniu proporcjonalne do obrotów dmuchawy.

pandy napisał/a:
zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525)


Owszem, najlepszy byłby IMHO L4970. Ale jak pisałem - miało być jak najprościej i najtaniej ;-) !
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
qhen 



Auto: Toyota Avensis 2.0 D4D. 2015r/MK3 2.0 dohc
Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lut 2011
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 19:19   

Grześ,

mi tam narazie dziala ale tak na wszelki wypadek to moze podaj jaki by byl koszt takiej reanimacji u Ciebie. a moze i sa inni chetni tylko sie wstydza ;)
_________________
Moje aukcje na allegro ;)
http://allegro.pl/listing...172878&order=bd
 
 
Grześ 


Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Mar 2008
Skąd: Katowice
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 19:53   

qhen napisał/a:
Grześ,

mi tam narazie dziala ale tak na wszelki wypadek to moze podaj jaki by byl koszt takiej reanimacji u Ciebie. a moze i sa inni chetni tylko sie wstydza ;)


Wiesz, same części, to kilkanaścle zł. Trzeba (najlepiej samemu) płytkę wytrawić, no i ... Właśnie - najwięcej problemów jest z wywaleniem starych bebechów. Tak się zastanawiam - najwygodniej, to byłoby układ zmontować po prostu na zewnątrz, dać MOSfeta na radiator, całość ładnie zalać i kabelkami podłączyć. Tym bardziej, że i tak dławik + elektrolit się w środku nie mieszczą. Mosfet nie grzeje się zbytnio, kawałek blachy alu kilkanaście cm^2 by wystarczył.

Ja nie mam niestety czasu na zabawę w seryjne reanimacje, zrobiłem układ po to, aby sprawdzić prostą koncepcję regulatora na w sumie prostych i tanich elementach. No i jak toto odkłócić, bo reakcja zegarów na wersję podłączoną na żywca była iście dyskotekowa :-D !

A jak komuś nie zależy na grzaniu, to proponuję ten "stary" układ na jednym MOSfecie - grzać się toto będzie, ale i reguluje, całkiem nieźle jak na taki prymityw. Sygnału zwrotnego w nim nie było, ale to 4 dodatkowe prymitywne elementy.

Aha - jak kogoś interesuje, to projekt prymitywnej płytki mogę dać. I ważna rzecz - trzeba przeciąć połączenie +12V od strony zasilania do wyjścia na dmuchawę, tam wstawiamy dławik.
_________________
Pozdrawiam

Grzegorz
 
 
pandy 



Auto: Scorpio Mk3 96, 2.3, MAN, sedan, benzyna
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Gru 2006
Skąd: Szczecin
Wysłany: |26 Lut 2014|, 2014 20:36   

Grześ napisał/a:
pandy napisał/a:
jest lokalna linia masy


Na pewno nie - ta linia ma u mnie n kOmów do masy. I odrysowany schemat wyraźnie pokazuje, że tam wraca napięcie w przybliżeniu proporcjonalne do obrotów dmuchawy.



Dziwne - no ale jak mowie sprawdzalem napiecie na wypietej wtyczce bo nie mialem jak wciac sie z koncowkami multimetru a nie chcialem rozwalac izolacji.

Grześ napisał/a:
pandy napisał/a:
zawsze mozna uzyc jakiegos kontrolera SMPS (474, 3845, 3525)


Owszem, najlepszy byłby IMHO L4970. Ale jak pisałem - miało być jak najprościej i najtaniej ;-) !


Niekoniecznie z tym L4970 bo jego cena jest niezachecajaca a i dostepnosc mniejsza. Ale spoko - mi wychodzi ze powszechnie dostepny kontroler SMPS plus dyskretne tranzystory mocy jest najlepszy.

Poza tym mam wrazenie ze czestotliwosc przelaczania powinna byc miedzy 200 a 400Hz.

A i dodam ze mozna byloby pomyslec o jakiejs plytce w wiekszej ilosci z np http://smart-prototyping.com/PCB-Prototyping.html ceny i jakosc bardzo korzystne.
Ostatnio zmieniony przez pandy |26 Lut 2014|, 2014 20:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Copyright © by Ford Scorpio Team

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group