Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Skrzynia biegów + przeniesienie napędu - ASB A4LDE - przerwa w przeniesieniu napędu.

Reader - |25 Maj 2015|, 2015 08:24
Temat postu: ASB A4LDE - przerwa w przeniesieniu napędu.
Witam

Mam takie objawy w swojej ASB w Scorpio BOB:

Co jakiś czas, sporadycznie , raczej przy niskich temperaturach otoczenia,przy pierwszym uruchomieniu z rana występuje długi czas (kilka sekund) oczekiwania na zasprzęglenie napędu.
Zarówno na D ,"1" jak i R.
Z tym, że to nie jest czas na pierwsze załączenie skrzyni , tylko jest to zależne od czasu jaki upłynął od momentu uruchomienia silnika.
Przykładowo:
Jeśli bezzwłocznie po uruchomieniu silnika wybiorę np.D to załączy od razu, wyjadę za bramę, wysiądę , zamknę, wrócę i wówczas jest ta przerwa w przeniesieniu napędu.
Nie ważne czy wysiadając przełączę na N, P czy zostawię na D.

Jeśli od uruchomienia silnika minie długi czas zanim załączę ASB (np. skrobanie szyb zimą) to ten problem może nie wystąpić i od razu jest OK.

Czyli coś jakby powietrze w układzie, które musi zostać przepompowane.
Później przez cały dzień nic nie dzieje się podejrzanego.
Olej wymieniany metodą dynamiczną jakieś 20 000km temu.

Ktoś coś może miał podobnego?

YaKuZ - |25 Maj 2015|, 2015 09:21

koledze Aro skrzynia czasem rozłączała napęd jak jej się spodoba...
Aro - |25 Maj 2015|, 2015 09:43

YaKuZ napisał/a:
koledze Aro skrzynia czasem rozłączała napęd jak jej się spodoba...

Rozłączała i rozłącza, ale teraz, po wymianie wiązek sporadycznie. Np. wczoraj wracałem z dzikich stron ok 140 km i zdarzyło się to raz. Przewajhowanie z "D" na "N" przeważnie pomaga. A u Readera jest coś na zimno, czyli tak trochę jak miewam w granatniku. Na zimno jak wycofam z parkingu, to po zapięciu "D" trzeba czasem trochę poczekać aż zepnie napęd. Z tym, że taki stan jest od kilku lat i się nie pogarsza, więc się nie rwę do wymiany skrzyni. Przyzwyczaiłem się :)

Reader - |25 Maj 2015|, 2015 11:43

Aro napisał/a:
Na zimno jak wycofam z parkingu, to po zapięciu "D" trzeba czasem trochę poczekać aż zepnie napęd.

Coś w ten deseń.
Trochę z informacji za wielkiej wody wynika, ze ten typ tak ma.
Ja to się zastanawiam czy czasem gdzieś na przewodach od np. chłodnicy nie zaciąga powietrza przy stygnięciu i później taka "poduszka powietrzna" krąży chwilę w układzie.

trzypion - |25 Maj 2015|, 2015 14:46

Zakładam, że poziom oleju jest OK, wiązki zrobione, a olej był wymieniany?
Jeśli tak, to przyczyna może być prozaiczna - miałem podobnie w Zdzisławie, okazało sie, że trzeba było przeregulować cięgno od lewarka do skrzyni. Po prostu w pozycji 'D' dźwignia na skrzyni była prawie we właściwej pozycji ;)
Spróbuj zamiast D wrzucać '2' i zobacz czy wtedy występuje ten sam efekt.

konrad85 - |25 Maj 2015|, 2015 15:05

trzypion napisał/a:
okazało się, że trzeba było przeregulować cięgno od lewarka do skrzyni. Po prostu w pozycji 'D' dźwignia na skrzyni była prawie we właściwej pozycji

Szczerze mówiąc w 2.3 też tak miałem,więc może to być dobry trop

bingo - |25 Maj 2015|, 2015 16:11

Aro napisał/a:
Na zimno jak wycofam z parkingu, to po zapięciu "D" trzeba czasem trochę poczekać aż zepnie napęd. Z tym, że taki stan jest od kilku lat i się nie pogarsza, więc się nie rwę do wymiany skrzyni. Przyzwyczaiłem się
- mam tak samo w MK3, ale u mnie jest to z R. Po pierwszym załączeniu nie ma już problemów. A im zimniej, tym dłużej czekam. Przymierzam się do wymiany oleju, ale najpierw czeka mnie blacharka. Biorąc pod uwagę kolor oleju przy wymianie chłodnicy oleju, stawiam na olej.
gufer-posepny - |25 Maj 2015|, 2015 18:39

no właśnie mi się zrobiło po zmianie oleju wcześniej nie miałem . raczej umiera pompa oleju .
trzypion - |25 Maj 2015|, 2015 19:19

Albo też coś sie wypłukało i gdzieś przytkało. Może się okazać, że samo przejdzie.
Jankes - |25 Maj 2015|, 2015 19:30

przejdzie z wymiana skrzyni...
gufer-posepny - |25 Maj 2015|, 2015 20:17

Jankes napisał/a:
przejdzie z wymiana skrzyni...
to raczej pewniejsze bo dowolne pałowanie nie pomaga .
Reader - |25 Maj 2015|, 2015 22:11

trzypion napisał/a:
Zakładam, że poziom oleju jest OK, wiązki zrobione, a olej był wymieniany?

Tak.

trzypion napisał/a:
Jeśli tak, to przyczyna może być prozaiczna - miałem podobnie w Zdzisławie, okazało sie, że trzeba było przeregulować cięgno od lewarka do skrzyni. Po prostu w pozycji 'D' dźwignia na skrzyni była prawie we właściwej pozycji ;)
Spróbuj zamiast D wrzucać '2' i zobacz czy wtedy występuje ten sam efekt.

Tak jak pisałem, podczas momentu rozłączenia nie ważne w jakiej pozycji jest wybierak.

gufer-posepny napisał/a:
no właśnie mi się zrobiło po zmianie oleju wcześniej nie miałem . raczej umiera pompa oleju .

Należałoby sprawdzić ciśnienia, ale weź pod uwagę, że bezpośrednio po uruchomieniu zawsze sprzęga normalnie, dopiero po chwili jest przerwa w napędzie.
Uwydatnia to się przy większych mrozach.

Aro - |25 Maj 2015|, 2015 22:19

Czasem mi się wydaje, że to tak jakby było za mało oleju. Wstecznym pompa zaciągnie w napęd a dla "D" już brakuje :)
Reader - |25 Maj 2015|, 2015 22:27

Aro napisał/a:
Czasem mi się wydaje, że to tak jakby było za mało oleju. Wstecznym pompa zaciągnie w napęd a dla "D" już brakuje :)

No to zaparkuj tyłem i zobaczysz.

trzypion - |25 Maj 2015|, 2015 23:38

Jankes napisał/a:
przejdzie z wymiana skrzyni...

Jak wsadziłem do siebie skrzynkę z cossa, to na początku miałem podobnie, potem dałem skrzyni w palnik - czyli pełny gaz na zahamowanych kołach, aż do wywalenia przez OBD błedu temperatury oleju i przeszło.
(przy okazji - mapy LPG ustawiałem ;) )

WieSiu - |26 Maj 2015|, 2015 07:38

trzypion napisał/a:

Jak wsadziłem do siebie skrzynkę z cossa, to na początku miałem podobnie, potem dałem skrzyni w palnik - czyli pełny gaz na zahamowanych kołach, aż do wywalenia przez OBD błedu temperatury oleju i przeszło.


Masakra, w rzuciu nie słyszałem takiej metody na naprawianie skrzyni, ale prawda jest ze specjalistą nie jestem, mimo to wnioskuję że to jest jakaś nienormalna metoda.

aviator - |26 Maj 2015|, 2015 07:42

Trzypion - nagroda Darwina jest Twoja!
Aro - |26 Maj 2015|, 2015 07:56

Reader napisał/a:
No to zaparkuj tyłem i zobaczysz.
Przy aktualnych temperaturach nie podziałam, bo problem w zasadzie nie występuje. Ale na pewno wszystko by było ok, bo takie przerwy bywały tylko przy przejściu z "R" na "D".
trzypion - |26 Maj 2015|, 2015 10:25

Jesli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie :P
Swoją drogą, przy takim pałowaniu skrzynki tylko konwerter pracuje tłocząc olej ;)

WieSiu - |26 Maj 2015|, 2015 10:39

To pozostaje zastosować te cenne rady... Kto pierwszy sprobuje? :D
pablo19 - |26 Maj 2015|, 2015 10:46

maca_maca by spróbował mięczaki :P
WieSiu - |26 Maj 2015|, 2015 10:53

To wygląda na metodę "przez bolesny wysiłek do sukcesu ". Widać A4DLE lubi testy sprawnościowe w ekstremalnych warunkach.

Jaki ja głupi byłem że 2 razy zmieniałem skrzynie :(

Boni - |26 Maj 2015|, 2015 10:56

Na moje oko to wszystko są problemy przecieków wewnętrznych w starych skrzyniach, czyli np. tłok taśmy jest zużyty w pytę, na zimno ma luz taki że olej mu przeciska z jednej strony (i to niekoniecznie tej aktywnej, bo tłoczki są przecież dwustronne) na drugą, albo jeden z zyliona zaworków przepuszcza, albo pięć z nich, albo konwerter i jego bebechy. A jak się zagrzeje, gdzieś tam luz zmniejsza się o parę setnych i już ciśnienia starczają. I dlatego pogarsza się czasem po wymianie oleju, bo czysty i świeży przecieka bardziej niż szlam 10 letni. Bo pompy w A4LD na ogół wystarczają i dają radę nawet jak już pół skrzyni umarło, konwertery i "guma" w płycie i siłówce skrzyni pada wcześniej (zresztą, ciśnienie liniowe od pompy można sprawdzić jak się wie jak i ma czym, tyle, że to upierdliwe, a wnioski też nieoczywiste)

A pałowanie/zagotownaie, to gra w totka, może gdzieś spuchnąć, ułożyć się, czy wypłukać syf, ale przecież 9/10 spuchnie nie to co trzeba, utwardzi uszczelki zamiast rozszerzyć, wypłucze syf nie z tych elementów, które byśmy chcieli mieć luźne... ale kto bogatemu zabroni, niektórzy uwielbiają wymieniać skrzynie.

trzypion - |26 Maj 2015|, 2015 12:12

Oj, tam, Sprawdzałem LIFT-y pod obciążeniem ;) ;) ;)
WieSiu - |26 Maj 2015|, 2015 12:33

Domowa hamowania hamowana hamulcem?
trzypion - |26 Maj 2015|, 2015 12:54

Coś w tym rodzaju ;) Miało być kilka sekund, wyszło więcej ;)
DANEK1403 - |26 Maj 2015|, 2015 15:56

to była sekwencja startowa z krzyżówki
Struna - |26 Maj 2015|, 2015 16:52

to w zasadzie zwykły stall-test, tyle że przeciągnięty niebezpiecznie w czasie.
Boni - |26 Maj 2015|, 2015 17:17

Struna napisał/a:
to w zasadzie zwykły stall-test, tyle że przeciągnięty niebezpiecznie w czasie.


Mhm, ale np. ja nie odważyłem się nigdy zrobić "w zasadzie zwykłego stall-testu" w skrzyniach o nalotach rzędu 300-400 tysiaków. I może właśnie dlatego jedyna która mnie naprawdę zawodziła, to ta która była spalona już jak wózek kupowałem.

Struna - |26 Maj 2015|, 2015 18:19

ja stall robiłem każdemu automatowi jaki miałem/mam - dały radę :)
trzypion - |26 Maj 2015|, 2015 20:19

No ale bez przesady - w takiej skrzyni, kiedy stoi to pracuje tylko konwerter. Owszem, może coś od temperatury spuchnąć. Tyle, że jesli mam być szczery, to niech mi spuchnie pod garażem, a nie w czasie wakacji na mocnym podjeździe w górach z przyczepka na haku.
PiotrekGran - |26 Maj 2015|, 2015 21:03

U mnie się tak nie da, bo zawsze pali dwie gumy :-d
DANEK1403 - |26 Maj 2015|, 2015 21:36

Zaciski masz odłączone z tyłu czy tak słabo hamują :P jak byłem młodszy nie miałem rodziny to jezdziłem bez zacisków z tyłu frajda nieziemska :D
PiotrekGran - |26 Maj 2015|, 2015 21:55

Według mojej najlepszej wiedzy są w 100 % sprawne :D

https://www.youtube.com/watch?v=VSAgTL5DqLA

Aro - |26 Maj 2015|, 2015 22:38

Żeby Cię nie docenili za tą ciągłą :P
bingo - |27 Maj 2015|, 2015 08:13

Boni napisał/a:
Na moje oko to wszystko są problemy przecieków wewnętrznych w starych skrzyniach
też bym tak stawiał.

[ Dodano: |27 Maj 2015|, 2015 08:14 ]
trzypion napisał/a:
w takiej skrzyni, kiedy stoi to pracuje tylko konwerter
- nie tylko.
PiotrekGran - |27 Maj 2015|, 2015 15:13

Aro napisał/a:
Żeby Cię nie docenili za tą ciągłą :P


Ale kogo ? Kim ja jestem :-d

Struna - |27 Maj 2015|, 2015 15:28

huliganinem :)
Aro - |27 Maj 2015|, 2015 19:09

Piotrem Kruszyńskim nie?
Ale to zbyt drobna sprawka :D

DANEK1403 - |27 Maj 2015|, 2015 21:03

Boguś w Scorpio hehe :P
GuitarMan - |13 Paź 2015|, 2015 12:34

Podłączę się do tematu (-:
U mnie na zimnej skrzyni wyskakuje jedynka. Jak wyjeżdżam spod bloku, to zawsze mi wyskoczy. Później jak już tylko się ruszy temperatura wody w chłodnicy jest wszystko OK. Czyli zostaje się przyzwyczaić i dłużej czekać po odpaleniu silnika?

pablo19 - |13 Paź 2015|, 2015 12:36

Robiłeś coś przy tej skrzyni? Jakieś wymiany, regulacje?
Reader - |13 Paź 2015|, 2015 12:40

GuitarMan napisał/a:
Podłączę się do tematu (-:
U mnie na zimnej skrzyni wyskakuje jedynka. Jak wyjeżdżam spod bloku, to zawsze mi wyskoczy.

Tylko jedynka?
Czy ogólnie napęd nie ważne czy D czy R.

GuitarMan - |13 Paź 2015|, 2015 14:22

Nic nie robiłem. Mam ten samochód od czerwca. Jak wrzucam D i jadę, to rusza, ale nagle jakby jedynka wyskakiwała i po 2-3 sekundach znów łapie. Jak ruszam z wajchy ustawionej na 1, to jest tak samo. Jak tylko się samochód nagrzeje, po może kilometrze jazdy to jest OK.
pablo19 - |13 Paź 2015|, 2015 15:49

Tak samo zachowuje się na pozycji 2?
GuitarMan - |16 Paź 2015|, 2015 07:23

Z dwa nie ruszałem, ale jak ruszam z trybu zimowego, to nic nie wyskakuje (-:
WieSiu - |16 Paź 2015|, 2015 07:31

Tryb zimowy rusza z 2
jaroz - |16 Paź 2015|, 2015 11:48

Struna napisał/a:
stall robiłem każdemu automatowi jaki miałem
na czym to polega? w skrócie :)
WieSiu - |16 Paź 2015|, 2015 11:59

jaroz napisał/a:
Struna napisał/a:
stall robiłem każdemu automatowi jaki miałem
na czym to polega? w skrócie :)


na przykladzie innego auta pierwszy z brzegu wynik z google: http://landklinika.pl/ind...erna&Itemid=130

a na forum to juz wiele razy bylo opisywane i wydawac by sie moglo,ze kazdy wieloletni uzytkownik tego forum powinien wiedziec co to,zwlaszcza jak ma automat :D

Jankes - |16 Paź 2015|, 2015 12:03

może czasem lepiej nie robic bo sie rozleci :P
jaroz - |16 Paź 2015|, 2015 13:28

WieSiu, akurat całkiem niedawno czytałem obszerny artykuł m.in. o tym. Zapytałem dla upewnienia się. Akurat podałeś bardzo przejrzysty opis, a mi bardziej zależało na "legendzie", która jest w Twoim opisie, a która mówi jak odczytać wynik pomiaru. Dziękuję.
Jankes napisał/a:
może czasem lepiej nie robic bo sie rozleci
nie bój żaby, nie rozleci, a poza tym lepiej jak się ma już rozlecieć, to lepiej pod domem, a nie w trasie ;)

A jaki jest "w normie" wynik dla Scorpio? W sensie jakie obroty ma mieć unormowane?

WieSiu - |16 Paź 2015|, 2015 14:40

Teraz sprawdzisz nadwyrzysz a potem w trasie się rozleci ;)
jaroz - |16 Paź 2015|, 2015 15:22

WieSiu, jak się przy 240km/h nie rozpadła, to i chwilowe obciążenie hamulcem wytrzyma :P
WieSiu - |16 Paź 2015|, 2015 16:20

jaroz, a masz dodatke chłodzenie oleju że tak szybko jeździsz?
Maross - |16 Paź 2015|, 2015 16:23

w kosie BOA to z fabryki powinno być :)
WieSiu - |16 Paź 2015|, 2015 17:19

No ale do dużych obciążeń to ta chłodnica raczej się nie nadaje i warto mieć dodatkowa. Tak tylko pytam bo jak ja swoim jechałem prawie tak szybko przez 150 km tyle że w upał i co chwile gaz hamulec,to niestety skrzynia tego nie wytrzymała i bo straciłem lockupa :(

A olej w skrzyni kiedy zmieniales?

jaroz - |16 Paź 2015|, 2015 20:06

WieSiu napisał/a:
a masz dodatke chłodzenie oleju że tak szybko jeździsz?
oczywiście bo...
Maross napisał/a:
w kosie BOA to z fabryki
:)
WieSiu napisał/a:
No ale do dużych obciążeń to ta chłodnica raczej się nie nadaje
to raczej w autach z USA. Kos, raz że ma odpowiednią chłodnicę,a dwa, że skrzynia jest wzmocniona.
kat - |16 Paź 2015|, 2015 20:23

jaroz napisał/a:
raz że ma odpowiednią chłodnicę,a dwa, że skrzynia jest wzmocniona.


co nie znaczy,ze nie mozna jej zarżnąc

jaroz - |16 Paź 2015|, 2015 21:27

Wszystko można zajechać. Przypomniało mi się dzisiaj w ramach stall testu, że kiedyś robiłem go nieświadom tego i było coś koło 2tys. obr. Ile kos ma mieć podczas tego testu?
Reader - |18 Paź 2015|, 2015 21:26

jaroz napisał/a:
WieSiu, jak się przy 240km/h nie rozpadła, to i chwilowe obciążenie hamulcem wytrzyma :P

Przy 240 masz wszystko mechanicznie spięte na sztywno, a podczas stall testu masz wzmocnienie momentu na konwerterze.
Także porównanie od czapy. ;)

jaroz - |18 Paź 2015|, 2015 21:30

Reader, zdarzało mi się nieświadomie robić taki test. Pytanie ile powinno wyjść w Scorpio? Bo zrobię taki test.
Reader - |18 Paź 2015|, 2015 21:35

Trzeba by wiedzieć jaki współczynnik wzmocnienia ma konwerter.
Poszukaj danych serwisowych dotyczacych takiego testu.

jaroz - |18 Paź 2015|, 2015 21:46

To jak to jest? Robią, robili to niektórzy tu z forum, a nikt nie wie jakie są dane? :)
trzypion - |18 Paź 2015|, 2015 21:46

Ekhm... A moim zdaniem pierwsza przekładnia pracuje :P
kat - |18 Paź 2015|, 2015 21:48

jaroz napisał/a:
To jak to jest? Robią, robili to niektórzy tu z forum, a nikt nie wie jakie są dane? :)


bodajze do 2200 na kazdym biegu

jaroz - |18 Paź 2015|, 2015 21:49

Ok Kat, to zrobię taki test najprawdopodobniej jutro po pracy, zobaczymy czy przetrzyma :D
Reader - |19 Paź 2015|, 2015 07:17

trzypion napisał/a:
Ekhm... A moim zdaniem pierwsza przekładnia pracuje :P

Przy 240km/h?
To tylko multiplikująca działa ale to też jest "spięcie na sztywno" czyli mechanicznie bez poślizgu na przekładni hydrokinetycznej, która to ma znacznie niższą sprawność.

WieSiu - |19 Paź 2015|, 2015 08:25

Reader napisał/a:
Przy 240 masz wszystko mechanicznie spięte na sztywno, a podczas stall testu masz wzmocnienie momentu na konwerterze.
Także porównanie od czapy.


no ale jakbys dobrze przeczytal,to ja o swoim przypadku pisalem:

WieSiu napisał/a:
bo jak ja swoim jechałem prawie tak szybko przez 150 km tyle że w upał i co chwile gaz hamulec,to niestety skrzynia tego nie wytrzymała i bo straciłem lockupa


A u mnie lockup byl bardzo czesto rozłączany na czas redukcji, puszczania i dodawania gazu,wiec czesto mialem rozpiete mechanicznie i pisałem tak dlatego tez,ze ciezko mi sobie wyobrazic jazde 240 non stop jednostajnie,bo czesto warunki niepozwalaja na tak dużą stałą prędkość, no chyba ze w niemczech w nocy.

Reader - |19 Paź 2015|, 2015 09:30

WieSiu napisał/a:
no ale jakbys dobrze przeczytal,to ja o swoim przypadku pisalem:

Czytałem, ale przecież odpisałem na post jaroza a nie Twój.
Duże prędkości to bardzo dobre chłodzenie, gorzej jest przy dynamicznej jeździe przy niskich prędkościach.

maly - |15 Lis 2015|, 2015 18:42

Trochę odgrzeję kotleta... Skrzynia ostatnimi czasy jak na dworze zaczęło się robić zimniej zaczęła mi rozłączać napęd po jakiś 300m jazdy. Przykładowo, jadę spokojnie 30 km/h, zatrzymuje sie na pasach (cały czas mam D), puszczam hamulec i już bez biegu. Za kolejne około 300m to samo na pasach. Dopiero po jakiś 20 sek pojawia się napęd. A przez ten czas czerwienie się w samochodzie, bo za mną korek... Wiązki jeszcze nie robione. Olej jest, ale myślę, że nadaje się już do wymiany. I jeszcze jeden problem, ale nie wiem czy to wina skrzyni. W zakresie od 70-90km/h zaczyna pojawia się drżenie. Mocno to czuć na fotelu kierownika. W podłokietniku średnio wyczuwalne. Nie wiem, czy to skrzynia, czy podpora wału.

Wymiana oleju powinna pomóc? Czy loteriada bardziej?

Jankes - |15 Lis 2015|, 2015 18:50

wiazki podstawa, ale tu raczej wymiana oleju przyspieszy smierc, mozna by przy zmianie oleju sprawdzic/wymienic uszczelke pod płyta, moze coś da...
maly - |15 Lis 2015|, 2015 18:56

Co raz bardziej myślę, zrobić tą wiązke, a skrzynie po prostu dojechać i kupić nową. Uszczelka i tak by musiała wlecieć nowa, bo poci się.
EDIT: W ogóle mówimy o tej samej uszczelce?

Jankes - |15 Lis 2015|, 2015 19:12

o dwóch rożnych, bo tamtej pod płyta sterujaca nie widzisz, a Ty mowisz o uszczelce pod miska :)

Wiazki to podstawa, szkoda skrzyni, bo ciezko znalezc sprawna w 100%, ja bym wymienił uszczelke.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group