|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
EBJ 2.3 |
Autor |
Wiadomość |
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 14:59
|
|
|
Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek). |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 15:02
|
|
|
trzypion napisał/a: | Grześ, a czasem nie rozkminiałeś obwodu EBJ-a? Bo ja mam ciągle problem z obrotami od czasu,kiedy mi skorupiak kichnął w kolektor przy próbie odpalenia na słabym aku i nie mogę dojść czemu (jest osobny wątek). |
Sam zawór ? No rozbierałem, jak dostał szlag po sprężynie - może nie działać jak należy. Pod tym blaszanym kapturkiem jest nakrętka regulacyjna, w sumie nawet 1/4 obrotu daje czasem zaskakujące efekty ! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 16:29
|
|
|
Nie, sterowanie. Wygląda to tak, jakby ECU trzymało za wysokie obroty (1200-1500), na EBJ mam klasyczny przebieg PWM, i nawet jak dopnę dodatkowy rezystor w szereg, to ECU usiłuje podnosić obroty (napięcie skacze do 10V, początkowo około 3V mierzone analogowym miernikiem), aczkolwiek kiedy wepnę go równolegle, to obroty spadają. Wygląda tak, jakby ECU miało własny pomysł na obroty i sterowanie - zaczęły sie jazdy po tym, jak na słabym akumulatorze próbowałem odpalić, rozrusznik zaczął szarpać (brakowało rpądu na utrzymanie automatu) i w końcu strzelił w kolektor dolotowy. I od tego momentu obroty są wyższe. Nie wiem, czy to nie jakis tryb awaryjny, choć był gad podpięty do kompa i poza komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego (skasowane potem) niz mu nie wyskoczyło. |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
|
|
|
|
gufer-posepny
Auto: M 120d
Pomógł: 104 razy Wiek: 43 Dołączył: 08 Sie 2007 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 17:31
|
|
|
może przepustnicę ci przestawiło albo wygieło . |
_________________ W nocy wszystko jest czarne . |
|
|
|
|
Kevin Xy
WSK x3
Auto: '90, 2.9 12V, GHIA, ASB, wreszcie SEDAN
Pomógł: 39 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Sie 2004 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 17:55
|
|
|
typowa lewizna |
_________________ Kevin Xy
535 015 788
'88 2.0 OHC GL
'90 2.9 12V GHIA ASB
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'90 2.9 12V GHIA ASB SEDAN
'96 2.3 16V GHIA ASB SEDAN |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 17:56
|
|
|
Sprawdziłem, nic z tego. Po odpięciu zasilania EBJ silnik schodzi z obrotów i wręcz gaśnie.
Ale może kontynuujmy rozmowę tutaj: http://ford-scorpio.pl/fo...p=640862#640862 ? |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 18:12
|
|
|
trzypion napisał/a: | Nie, sterowanie |
Niekoniecznie. Szczegóły poniżej.
trzypion napisał/a: | I od tego momentu obroty są wyższe. |
No to by się zgadzało. Wysokie ciśnienie w kolektorze mogło wypchnąć tą plastikową nakrętkę, w zaworze. Sprawdzałeś ??? To plastik. Mogło nawet gwint zerwać. Na niej jest oring, on uszczelnia, a nie ta blaszana pokrywka. W sumie to zwykły zawór różnicowy, przez otwory widać 2 komory, trzecia schowana. A ta śruba reguluje naciąg sprężyny, i co ciekawe - to dość krytyczna sprawa. Ja bym zaczął od kontroli samego zaworu - od ok. 3 do 10 V powinien cały skok być.
trzypion napisał/a: | komunikatem o zbyt wysokich obrotach biegu jałowego |
No właśnie. odłącz zasilanie EBJ i zobacz, na jakie obroty schodzi. Powinien zejść na ok. 400-500, ale jeszcze nie zgasnąć - tak mi kiedyś dawno w MK1 ustawiali.
Wiesz, jak ta sprężyna jest za słabo napięta, to przy typowych napięciach an cewce zawór otwiera się mocniej. I żadna autoadaptacja nie pomoże - ja myślę, że jej wręcz nie ma.
Ja kiedyś specjalnie odkręciłem tą dużą śrubę w EBJ o ok. pół obrotu (w Cossie), bo przy padniętych zaworach ssących na I cylindrze po prostu gasł. Ale jak się poprawiło (do dziś nie wiem dlaczego), to obroty były za wysokie, ok. 1200-2000. Po dokręceniu - wróciło do normy.
Ten odczytany błąd właśnie to potwierdza ... czyli ECU w oczekiwanym zakresie napięć nie utrzymuje tych obrotów co trzeba.
Wytarganie tej blaszanej osłony, to minuta. I od razu zobaczysz, czy wszystko OK.
Ale jest jeszcze druga możliwość. Mianowicie - błędne wskazania TPS. Ja to miałem, gdy masowy styk był lekko zabrudzony. Czyszczenie pomogło w 100%. Ale u Ciebie mogło też wygiąć przepustnicę ...
Cóż, to tylko kilka rzeczy do sprawdzenia ! A z rezystorami nie kombinuj, nie tędy droga !
Powodzenia ! |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
Reader
Auto: '96 24V sedan +LPG
Pomógł: 52 razy Dołączył: 03 Mar 2009 Skąd: Puławy / Błonie
|
Wysłany: |12 Maj 2014|, 2014 23:59
|
|
|
trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy? |
_________________ Pozdrawiam
Reader |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 07:29
|
|
|
Reader napisał/a: | trzypion, ale EBJ przykreciles juz we wlasciwym kierunku czy nadal masz odwrotnie jak na tamtym zdjeciu z kablami na przepustnicy? |
Teoretycznie to nie powinno mieć znaczenia - ten zawór jest symetryczny .... hydraulicznie oczywiście. Ale kto wie .. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
Reader
Auto: '96 24V sedan +LPG
Pomógł: 52 razy Dołączył: 03 Mar 2009 Skąd: Puławy / Błonie
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 07:51
|
|
|
Niby w materiałach zawsze wyraźnie opisują gdzie wlot gdzie wylot.
IMO to też warto wziąć pod uwagę. |
_________________ Pozdrawiam
Reader |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 11:53
|
|
|
Panowie, czytajcie proszę... Juz to napisałem, że po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500, a nawet do zgaśnięcia (jak mu się klima załaczy + wiatraki).
EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian. Wlot i wylot ma znaczenie przy nowym typie, stary jest symetryczny, tak jak Grześ pisze.
Przepustnica wygięta nie jest - zdejmowałem całą i sprawdzałem (przy okazji wyczyściłem).
Z rezystorami kombinowałem, żeby zobaczyć jak ECU reaguje, czyli czy problem jest po stronie EBJ (IMO - nie), czy sterowania.
Natomiast faktycznie TPS może być przyczyną - w końcu nawet lekkie otwarcie przepustnicy powoduje podniesienie napięcia na EBJ.
Jakie powinieno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy? |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
Ostatnio zmieniony przez trzypion |13 Maj 2014|, 2014 11:53, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
pablo19
Tropiciel
Auto: '89 12V :P NO LPG
Pomógł: 54 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Mar 2005 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 11:57
|
|
|
Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego? |
_________________ były
2.4 12V6 MSB
2.9 12V6 ASB razy trzy
2.9 12V6 MSB złociutkie razy dwa
2.8 Ghia ASB '85 Ikona
2.9 Team |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 12:05
|
|
|
pablo19 napisał/a: | Czyli aktualnie masz EBJ-ota odwrotnie przykręconego? |
Ale Trzypion pisał, że było OK do czasu strzału w kolektor. Czyli coś ten strzał spieprzył - elementów wrażliwych na taki wybuch nie jest zbyt wiele, ale wszystkie trzeba sprawdzić.
A sam EBJ jest teoretycznie idealnie symetrycznym zaworem - odwrotne przykręcenie nie powinno mieć wielkiego wpływu na jego pracę. Kto rozbierał - wie. Trzeba zdjąć tą blaszaną pokrywkę i wykręcić tłoczek dociskający sprężynę. Wtedy wyjdą bebechy. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
|
|
|
|
trzypion
V6 Rulez!
Auto: Kobiece ;)
Pomógł: 22 razy Wiek: 53 Dołączył: 20 Lis 2012 Skąd: Zurych
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 13:18
|
|
|
Panowie, litości....
1. "EBJ tymczasowy (stary) podmieniony, bez zmian."
2. " po odłączeniu zasilania EBJ obroty spadają bardzo mocno, do poziomu rzędu 400-500"
Zarówno na EBJ od 2.9, jak i na kolejnym, od 2.3 efekt jest taki sam.
Inaczej mówiąc - nie EBJ jest przyczyną. Tak na marginesie - starsze EBJ-y do silników 20 OHC, 2.0DOHC 8V, 2.4 i 2.9 sa istotnie, symetryczne - maja dwa tłoczki i różnice ciśnień działaja na nie przeciwstawnie, dzięki czemu siły się kompensują. Nowsze, te od 2.0 i 2.3 DOHC 16v juz takie nie są, mają jeden tloczek i membranę która robi za siłownik zamykający (ma z drugiej strony atmiosferę), któremu się przeciwstawia elektromagnes. I ten nowszy juz jest kierunkowy.
Natomiast potrzebuję wiedzieć, jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy - o ile pamiętam (poprawcie mnie, jesli sie mylę), potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU. |
_________________ 502 122 688 - jak mogę, to pomogę. |
Ostatnio zmieniony przez trzypion |13 Maj 2014|, 2014 13:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Grześ
Auto: '97 2,9 Cossworth ASB kombi LPG
Pomógł: 7 razy Dołączył: 06 Mar 2008 Skąd: Katowice
|
Wysłany: |13 Maj 2014|, 2014 13:33
|
|
|
trzypion napisał/a: | jakie powinno byc napięcie na wyjściu TPS-a przy zamkniętej przepustnicy |
W Cossie mogę zmierzyć - ale to nie to samo ... Ale pamiętaj, że to jest wyjście układu regulacji. I jeżeli się zmienia, to układ działa. Zakładam, że reset kompa zrobiłeś.
trzypion napisał/a: | potencjometr TPS dostaje na jeden koniec masę, na drugi +5V stabilizowane z ECU |
Tak, i to musi być naprawdę stabilne napięcie. Minimalnie zabrudzone styki i obroty szaleją. Wytarty potencjometr - i to samo.
Podmieniałeś ? Mierzyłeś ? Patrzyłeś oscyloskopem ? Jak nie, to najpierw to sprawdź. I sygnał od max ciśnienia we wspomaganiu też, i sygnał z klimy też (jak masz). One oba podwyższają nieco obroty.
Aha - masz stary 2,9 12V, bez przepływek ? No to jeszcze sprawdź ciśnienie paliwa, sondy ... |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz |
Ostatnio zmieniony przez Grześ |13 Maj 2014|, 2014 13:35, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |