|
Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio
|
[MK3] cosworth - rolka napinacza paska |
Autor |
Wiadomość |
Struna
Auto: XC90 2.9 biTurbo
Pomógł: 261 razy Wiek: 45 Dołączył: 22 Kwi 2004 Skąd: Kraków/Skawina
|
Wysłany: |21 Lut 2010|, 2010 02:38 [MK3] cosworth - rolka napinacza paska
|
|
|
kilka spostrzeżeń i porad po przebytej awarii na trasie.
Temat tyczy się napinacza paska wielorowkowego, który w kosie napędza pompę wody, altek i wspomę. Pasek to 6pk 1380 ( 1380 to długość w mm, a 6pk to ilość rowków - znaczy się 6 )
Coś mi tam szumiało w tym napinaczu, miałem już załatwiony na podmianę no ale nie podmieniłem. Zemściło się to okrutnie, gdyż łożysko w rolce rozsypało się, tym samym powodując zakleszczenie i nieosiową pracę rolki i w konsekwencji uszkodzenie paska, a więc brak ładowania i chłodzenia silnika, o wspomie nie wspomnę
Ford nie sprzedaje rolki tylko komplet z całym napinaczem - oczywiście za worek pieniędzy.
Rozwiązanie jest proste i tanie jak się okazuje. Rolka użyta w tym napinaczu okazuje się być niezmiernie popularną rolką używaną w pojazdach z grupy VAG ( VW, opel i co tam jeszcze do tej grupy wchodzi )
Rolka ma wymiary 70mm ( średnica zewnętrzna ) oraz 17mm ( średnica wewnętrzna łożyska). Dałem za nową całe 25 zeta. Jest IDENTYCZNA. Wymiana zajmuje kilka minut.
Więc jeśli ktoś ma "szumiącą" rolkę to polecam zakup nowiutkiej za drobne i wymianę.
Dodatkowa porada odnośnie tego jak się "ratować" przy walnięciu rolki w trasie.
Porada dotyczy pojazdów z klimą.
Otóż, zwalamy pasek główny ( o ile cokolwiek z niego zostało - u mnie jakieś skrawki 20 cm długości ), zdejmujemy pasek od klimy ( jest 4-ro rowkowy ale od biedy siada na koła 6-cio rowkowe i można tak dojechać spory kawałek drogi ).
No więc, zdejmujemy pasek od klimy i zakładamy na koła alternatora, pompy wody i wału z pominięciem wspomy oraz napinacza. Pasek nie chce za bardzo wejść bo średnica ostatnich ochronnych wypustów na kołach jest nieco większa niż "roboczych".
Jak sobie z tym poradzić, otóż: Nakładamy pasek na koło wału i alternatora. Zostaje nam koło pompy wodnej - koło z najdogodniejszym dostępem. I teraz tak, wypinamy wtyczkę z cewki zapłonowej ( aby silnik nie odpalił podczas zakręcenia rozrusznikiem - po co kręcenie będzie dalej opisane ). Po odpięciu układamy pasek ile się da na kole pompy wodnej zostawiając nienachodzącą część paska bardziej od strony pasażera i idziemy zakręcić rozrusznikiem - dosłownie pół obrotu silnika. Zakręcenie silnikiem odwala za nas całą robotę. Pasek sam wskakuje na koło pompy wodnej i mamy już chłodzenie i ładowanie na akceptowalnym poziomie ( Uwaga - NIE MAMY WSPOMAGANIA KIEROWNICY ). Pasek może ciut popiskiwać momentami - no ale przecież działa bez napinacza więc nie ma się co dziwić.
Tym sposobem możemy dojechać gdzieś, gdzie auto będzie można naprawić.
Zdjęcie paska od klimy z kół pompy wału i alternatora odbywa sie podobnie jak jego założenie. Skosujemy nieco pasek i pół obrotu silnika rozrusznikiem. Pasek sam spadnie.
Przy okazji podziękowania dla fiebika za konsultacje odnośnie paska oraz Maup-a za pomoc w zakupie nowej rolki. |
_________________ www.gcstuning.pl
Chiptuning, Hamownia, Serwis/Wyłączanie DPF/FAP, Strojenie LPG, AFR |
Ostatnio zmieniony przez Struna |15 Gru 2011|, 2011 18:21, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Copyright © by Ford Scorpio Team |