Ford Scorpio Team
Forum miłośników samochodu marki Ford Scorpio

Silnik + zasilanie paliwem - przyduszanie / wypadanie zapłonu?

Julek - |13 Lip 2016|, 2016 22:30
Temat postu: przyduszanie / wypadanie zapłonu?
pacjent: 2,9 12v mk1
wymienione: przewody WN, świece, filterki, teraz też TPS

- zaraz po odpaleniu i dodaniu gazu trochę go "przydusza" przy gwałtownym dodaniu gazu, przy powolnym - tego nie ma, auto nie gaśnie; jak się nagrzeje - objaw staje się niezauważalny

- przy odpuszczeniu gazu podczas jazdy dosyć mocno szarpie, tak jakby od razu odcinał paliwo

- poszarpuje nim przy przyspieszaniu w zakresie 2-3 tys. obrotów, tak jakby wypadały zapłony, jest trochę mulasty, generalnie moje 2,3 16v lepiej idzie od dołu, a powinno być chyba odwrotnie... potem idzie jak dzik do GPSowych 210

może jakaś dobra rada - zmieniać jeszcze mafa, czy od razu kopułka + palec ?

Aro - |13 Lip 2016|, 2016 22:42

Ty masz w nim gaz, bo nie pamiętam?
pablo19 - |13 Lip 2016|, 2016 23:26

Podnieś kopułkę i podrap co trzeba śrubokrętem. Przy zaśniedziałych stykach na kopułce i palcu jest bardzo wrażliwy na pedał przyśpiesznika, w jedną i drugą stronę ;)
Mój ostatnio był taki wrażliwy i dzięki temu chyba wiem, że TPS mi się kończy, bo znalazłem miejsce jego ustawienia, w którym dusi totalnie silnik. Co ciekawe jak wyczyściłem kopułkę i palec, to tego nie da się odczuć :|

trzypion - |14 Lip 2016|, 2016 07:31

Miałem identyczne objawy, przyczyną był MAP sensor. Ty masz wersję z klapkami, czy bez?
Julek - |14 Lip 2016|, 2016 08:40

Gazu brak, klapek brak.

Pablo: mów co tam drapać, bo wieeesz ja to w epoce EDISa wychowany, to i o kopułce wiem niewiele :) nie poprzestawiam tam nic, ściągając górę? w razie czego mam drugi sprawny TPS gdybyś potrzebował - kupiłem od VIKa bo myślałem że to winowajca.

Trzypion: MAP to to ustrojstwo przykręcane przy ścianie grodziowej? mam tego kilkanaście z wieloryba, ciekawe czy zadziała w mk1 (w wielorybie steruje tylko skrzynią automatyczną)

trzypion - |14 Lip 2016|, 2016 08:59

W wielorybie masz AAP, nie MAP. MAP (Mainfold Absolute Pressure - czujnik ciśnienia kolektora) jest na prawym kielichu, z rurką do kolektora (znaczy tak jest w MK2, w MK1 raczej podobnie).

Kopułka - zdjąć, zdjąć też palec rozdzielacza. Papierem ściernym (dość drobnym, tak od 200) wyczyścić krawędź palca rozdzielacza (i inne miejsca, jeśli brudne), tak samo kołki wewnątrz kopułki. Samą kopułkę przemyć od środka benzyną (szmatka zamoczona w benzynie daje radę), a zakamarki patyczkami do uszu.

pablo19 - |14 Lip 2016|, 2016 09:18

Julek napisał/a:
...nie poprzestawiam tam nic, ściągając górę? ...

Trzypion: MAP to to ustrojstwo przykręcane przy ścianie grodziowej? ...

Zrób zdjęcie przewodów na kopułce, w razie czego kolejność jest 1-4-2-5-3-6. Liczysz od jedynki napisanej na kopułce i jedziesz zgodnie ze wskazówkami zegara. Cylindry masz 123 po stronie pasażera od przodu auta i potem 456 od kierowcy od przodu auta.

trzypion napisał/a:
W wielorybie masz AAP, nie MAP. MAP (Mainfold Absolute Pressure - czujnik ciśnienia kolektora) jest na prawym kielichu, z rurką do kolektora (znaczy tak jest w MK2, w MK1 raczej podobnie).
...


MAP jest tam gdzie napisałeś Julek, czyli na grodzi, ma wężyk gumowy i trzy kablową wtyczkę. Pasuje z DOHCów MKI/MKII i może z innych, porównaj numerki.

trzypion - |14 Lip 2016|, 2016 09:24

http://s.ecrater.com/stor...196d_95731b.jpg
Struna - |14 Lip 2016|, 2016 10:34

to z wieloryba też może zadziałać.
trzypion - |14 Lip 2016|, 2016 11:12

Niby zasada taka sama, ale czy charakterystyka właściwa?
flisbudwb - |17 Lip 2016|, 2016 02:47

Może przyspieszony zapłon..
trzypion - |17 Lip 2016|, 2016 06:16

Sprawdzapny na zlocie, był ok.
Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 08:51

Julek napisał/a:
może jakaś dobra rada


1. Odstęp na świecach. Te silniki lubią duży ... co najmniej 1 mm, najlepiej (czasem) zalecane 1,1 i nawet więcej.

2. Sondy lambda. Patrzyłeś ? Pracują jak należy ? Dwa kabelki do auta i najlepiej stary miernik wskazówkowy albo wskaźnik na LEDach.

3. Połączenie masy do silnika. Zmierz na pracujących różnicę napięcia między masą (na nadwoziu) i silnikiem. U syna w Groszku było nawet do -200 mV - wtedy sondy (3-przewodowe są oryginalnie) niestety nie pracują poprawnie.

4. Jak coś nie tak z sondami - wymień je na dobre szybkie 4-przewodowe .... dając im dobrą masę, jaką ma ECU.

5. Może najważniejsze .... Sprawdź TPS. Czyli - woltomierz na środkowy kabelek (igła), i zamykasz przepustnicę raz wolno, raz szybko ... Ma być po zamknięciu zawsze to samo, z dokładnością do miliwoltów ! Między 0,4 a 0,8 V. A jeszcze lepiej - oscyloskop, czy nie ma szumów przy obracaniu. No i przy odcięciu przy hamowaniu (powyżej 2500 oidp) na pewno NIE szarpie !

6. MAF. Tu też oscyloskop. Przy układzie BEZ przepływomierza MAF jest najważniejszym źródłem informacji dla ECU. TPS ma wpływ przy małych otwarciach przepustnicy, np. przy tym przyspieszaniu.

7. Zapłon. Jak już, to kable, ale to pewnie dawno sprawdziłeś. Kopułka - ją trzeba od środka umyć nitrem i jak są jakieś rysy, to psiknąć dobrym lakierem elektroizolacyjnym. Poza tym to jest wieczne - ja w MK1 prawie pół miliona wykręciłem. Ale kable padły po 120 tys.

W każdym razie - wiele z opisywanych przez Ciebie objawów miał syn w 2,4. Po zrobieniu co trzeba - jest duuużo lepiej. Choć te silniki nie pracują na biegu jałowym tak równo, jak np. Cosworth ;-) !

I jeszcze raz - sondy, i jeszcze raz sondy. I ew. analizator spalin, od razu będzie wiadomo gdzie szukać. I sprawdź kompresję, czy jest równa i te min. 12 bar.

I daj znać co się udało zrobić.

[ Dodano: |17 Lip 2016|, 2016 08:52 ]
Cytat:
Może przyspieszony zapłon..


Na pewno nie. Prędzej opóźniony.

pepi - |17 Lip 2016|, 2016 12:11

akurat nie z zapłonem :P
Julek - |17 Lip 2016|, 2016 13:54

Tak więc z okazji pięknej niedzieli mam chwilkę by zająć się autem.

Kopułka palec wyczyszczone, było troszkę pośniedziałe, ale bez przesady - efektu raczej brak.

Masa do silnika sprawdzona, skręcona na nowo.

Wymieniony MAF, oczywiście na taki z wieloryba, o zupełnie innych numerach, no ale pasował na wtyczkę i krócieć podciśnienia, więc czemu by nie. Efekt - zimowe opony z tyłu chyba przestały mieć rację bytu, dobrze że droga była szeroka. Znikło przyduszenie przy ruszaniu (najbardziej denerwujące), poszarpywanie od zera i generalnie jest nowa awaria pt. brak trakcji na drugim biegu.

Odczuwam jeszcze delikatne szarpnięcia w zakresie 2-3 tys. obrotów, zmienię wg. sugestii odstęp na elektrodach bo fabrycznie było tam chyba 0,8 - ale nie mam pod ręką klucza do świec - zostawiłem w robocie.
No i chcę się przyjrzeć sondom, ale niestety nie mam odpowiedniego miernika

jaroz - |17 Lip 2016|, 2016 15:01

Julek napisał/a:
i generalnie jest nowa awaria pt. brak trakcji na drugim biegu.
:d
Jankes - |17 Lip 2016|, 2016 15:22

Julek, umow sie na termin do Pana z Moscisk ;)
Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 16:07

Julek napisał/a:
przyjrzeć sondom, ale niestety nie mam odpowiedniego miernika


Dowolny, np. z Lidla za 29,99 ;-)

Piotr - |17 Lip 2016|, 2016 17:22

Cytat:
W wielorybie masz AAP, nie MAP. MAP (Mainfold Absolute Pressure - czujnik ciśnienia kolektora)

tiaaa a ja w 12v w oczatym co miałem??

Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 17:45

Piotr napisał/a:
Cytat:
W wielorybie masz AAP, nie MAP. MAP (Mainfold Absolute Pressure - czujnik ciśnienia kolektora)

tiaaa a ja w 12v w oczatym co miałem??


W starym 2,4 V6 też jest MAP. W nowych zamiast tego jest MAF - bo w sumie najważniejsza jest ilość zasysanego powietrza, w jednostkach masy.

A że do tego jeszcze temperatura się przydaje, to insza sprawa ... Ambient Air Pressure Sensor - tylko czasem potrzebne. I w wielorybie w Cossie nie ma AAP, jest tylko MAF.

Piotr - |17 Lip 2016|, 2016 18:11

100 % w oczatym 12v jest map
można przejrzeć opis z uk jeśli ktoś nie wierzy.... mieści się na grodzi ;) wiem bo miałem 12v.....

[ Dodano: |17 Lip 2016|, 2016 18:13 ]
strona 12 pozycja b2 [/quote]

Jankes - |17 Lip 2016|, 2016 18:17

ale zrobiliście Julkowi pranie mózgu, wazne ze chłopak sam wie co ma.
Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 20:31

Jankes napisał/a:
ale zrobiliście Julkowi pranie mózgu, wazne ze chłopak sam wie co ma.


A najważniejsze, że naprawił :-) !

W sumie odpowiedni zestaw czujników ma dać do ECU informację, ile aktualnie leci powietrza. Czyli - miernik MAF klapkowy (MK1 bez kata), albo z grzanym drutem (MK3), albo informacja o ciśnieniu absolutnym w kolektorze + obroty i znana charakterystyka. Info z TPS jest zazwyczaj pomocnicze, ale ECU i z tego potrafi wiele wyliczyć, gdy inny czujnik padnie.

A co do sond lambda - informacja z nich jest bodaj najważniejsza - bo wiadomo czy skład mieszanki jest odpowiedni czy nie. No i zamiast 3-drutowych spokojnie można wkładać 4-drutowe, i zamiast tych starych - te nowe planarne, po 120-140 zł nówki. Chodzą idealnie, także na gazie, także w MK1. Czas rozgrzewania tych planarnych jest tak krótki, że u mnie pracują jak wyjeżdżam z podwóreczka na ulicę :-) !

Do sond najlepsze są wskaźniki na linijkach LED, ew. podłączenie do OBD jak jest. Synowi zrobiłem LEDy do MK1, od razu wyszło, że na jałowych niestabilnie pracuje - winny był TPS.

jaroz - |17 Lip 2016|, 2016 20:33

Grześ napisał/a:
Czas rozgrzewania tych planarnych jest tak krótki, że u mnie pracują jak wyjeżdżam z podwóreczka na ulicę :-) !
to zapodaj Grzegorz linka, z którego je kupowałeś, bo ja chętnie wymienię swoje, które pewno już od dawna na wymarciu są :P
Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 21:03

jaroz napisał/a:
to zapodaj Grzegorz linka, z którego je kupowałeś


Ja mam te :

http://allegro.pl/sonda-l...6340863596.html

Jak popatrzysz na typ, to wychodzi chyba jakiś diesel :-D ! Oczywiście kabelki trzeba sobie połączyć. Ja przejechałem na nich ok. 50 tys km, syn jakieś naście. Kiedyś tańsze były, ale myślę, że warto.

Kiedyś podobną za 99 kupiłem, chyba też w Rudzie, z krótszym kablem. Ale te są z ich sklepu, w takiej śmiesznej starej wymiennikowni osiedlowej :-D !

jaroz - |17 Lip 2016|, 2016 21:15

Grześ, dzięki :) W czym one są takie wyjątkowe? Że się szybciej nagrzewają, czy jak?
Grześ - |17 Lip 2016|, 2016 21:21

jaroz napisał/a:
W czym one są takie wyjątkowe? Że się szybciej nagrzewają,


To nowsza generacja, planarne. Sam element ceramiczny o wiele mniejszy, grzałki biorą 1/3 mocy, i nagrzewają się autentycznie kilka sekund. No i szybciej reagują na skład mieszanki.

Producent podaje trwałość 150 tys km. Ale ... z zielonego właśnie wyjąłem stare sondy, po 400 tys km, do końca działały, choć pewnie wolniej. Te przed katem oczywiście, te za dawno umarły. W czarnym mam teraz dwie sprawne, ciekawie pokazują ;-) !

Szybsza reakcja sond, to dokładniejsza regulacja mieszanki. Ale po zużyciu paliwa raczej nic nie widać.

jaroz - |17 Lip 2016|, 2016 22:44

Grześ napisał/a:
Szybsza reakcja sond, to dokładniejsza regulacja mieszanki. Ale po zużyciu paliwa raczej nic nie widać.
za to na starych widać, że więcej mi pali, więc pewnie umarły... stąd decyzja o wymianie :)
Dzięki Grzegorz!

trzypion - |18 Lip 2016|, 2016 07:23

Julek, jaki MAF? Nie masz w MK1 MAF (w MK2 tez nie). Masz MAP ;) I podmieniłeś go na AAP.
Sondy możesz sprawdzić dowolnym miernikiem, nawet cyfrowym. Jesli po podpięciu zobaczysz oscylacje między 0, a 1 V (na cyfrowym to będzie co chwile zmieniający sie odczyt), to jest OK. Padnięte sondy daja równe napięcie.

Grześ - |18 Lip 2016|, 2016 07:48

trzypion napisał/a:
Nie masz w MK1 MAF


Nieprawda. Silniki 2,9 bez kata miały MAFy dwa klapkowe. A Julek dał to co trzeba, czyli czujnik ciśnienia absolutnego, czyli MAP (jak Pressure). Najlepszy dowód, że działa ...

trzypion napisał/a:
oscylacje między 0, a 1 V


Raczej między 0,2 i ok. 0,8 V. Próg to około 0,45 V i wokół tej wartości napięcie powinno oscylować. W MK3 wspaniale da się to podejrzeć przez OBD, np. programikiem na Androida Torque.

trzypion napisał/a:
możesz sprawdzić dowolnym miernikiem


W zasadzie tak.

Ponadto :
- padnięta sonda ma mniejszą wydajność prądową (a i tak jest ona mała, upływności na kablach totalnie fałszują pomiar),
- stara sonda reaguje z opóźnieniem
- czas rozgrzewania starej sondy jest dłuższy

I jeszcze coś ciekawego - miałem już 2 sondy dające niewielkie napięcie "odwrotnie" ! Była pęknięta ceramika, w tym starym typie.

[ Dodano: |18 Lip 2016|, 2016 07:51 ]
trzypion napisał/a:
Padnięte sondy daja równe napięcie.


Niezupełnie ... ale to zazwyczaj pierwszy objaw, i najczęściej dają po prostu zero.

I jeszcze jedno. Sondę można sobie łatwo przetestować np. zapalniczką. Oczywiście jak grzałka działa, inaczej palnikiem. Ale to że działa na dobrym mierniku, nie oznacza że w aucie też. Bo jednak ECU daje pewne obciążenie, do tego kable ... Mam też taką, co teoretycznie działa, ale w silniku przekłamywała.

Zresztą na temat sond to już tomy napisano ...

trzypion - |18 Lip 2016|, 2016 07:58

Grześ napisał/a:
trzypion napisał/a:
Nie masz w MK1 MAF

Nieprawda. Silniki 2,9 bez kata miały MAFy dwa klapkowe. A Julek dał to co trzeba, czyli czujnik ciśnienia absolutnego, czyli MAP (jak Pressure). Najlepszy dowód, że działa ...

EKHM... klapki to nie MAF (Mass AirFlow, Czujnik masowy powietrza), to czujnik natężenia strumienia, ale nie masowy.

Czujnik ciśnienia absolutnego to AAP (Atmospheric Absolute Pressure), aczkolwiek róznica między MAP a AAF jest w nazwie głównie.
A swoją drogą to chyba od razu sugerowałem, że MAP lezy ;)


Grześ napisał/a:
I jeszcze jedno. Sondę można sobie łatwo przetestować np. zapalniczką.

I kuchenką gazową ;)

Grześ - |18 Lip 2016|, 2016 08:56

trzypion napisał/a:
EKHM... klapki to nie MAF (Mass AirFlow, Czujnik masowy powietrza), to czujnik natężenia strumienia, ale nie masowy.


Ale też masę mierzy ... bo jak powietrze bardziej rozrzeczone, to mniej wychyby, w próżni to już nic a nic :-D !

trzypion napisał/a:
AAP (Atmospheric Absolute Pressure)


Ambient Air Pressure ??? Bo Manifold Air Pressure to też mierzy absolutne ... Nieważne, ważne że działa. A te nazwy też czasem pokopane ...

pepi - |18 Lip 2016|, 2016 12:30

akurat 12 v to ma mapa i nie ma :P
to znaczy jest ale jakby go nie było

pablo19 - |18 Lip 2016|, 2016 12:57

U mnie podczas awarii MAPa nie dało się auta używać, więc EEC IV raczej go używa ;)
trzypion - |18 Lip 2016|, 2016 22:03

U mnie to samo. Znaczy, na gazie jeszcze jako-tako jechał, na benie kompletnie nie chciał.
Grześ - |19 Lip 2016|, 2016 07:36

trzypion napisał/a:
U mnie to samo. Znaczy, na gazie jeszcze jako-tako jechał, na benie kompletnie nie chciał.


Czasami pomaga wyjęcie wtyczki - wtedy ECU może próbować w trybie awaryjnym coś zrobić. Jak wypięcie MAFa w Cossie - jedzie, ale marnie i szarpie ASB.

pepi - |20 Lip 2016|, 2016 07:12

każdy normalny map działa na zasadzie im więcej podciśnienia tym jego wskazania większe
a w przypadku 12v działy praktycznie abo nie ma albo jest
to znaczy chyba 3,5 v daje na stałe jak mi świta
To co to za map ?

pablo19 - |20 Lip 2016|, 2016 07:16

Wypięcie MAPa, faktycznie może pomóc w dojechaniu do domu w razie awarii,
Struna - |22 Lip 2016|, 2016 10:56

Grześ napisał/a:
grzałki biorą 1/3 mocy
eec4 być może się nie połapie, ale oporność ( a więc i moc ) grzałek to też istotny parametr. Spotkałem się z przypadkiem, gdzie źle dobrana sonda ( inna moc grzałki ) powodowała spore problemy.

[ Dodano: |22 Lip 2016|, 2016 10:57 ]
pepi napisał/a:
a w przypadku 12v działy praktycznie abo nie ma albo jest
to znaczy chyba 3,5 v daje na stałe jak mi świta
no nie - bo to nie jest map-sensor napięciowy, tylko częstotliwościowy.
flisbudwb - |3 Gru 2016|, 2016 16:08

Julek i jak, znalazłeś rozwiązanie problemu?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group